Friday, February 11, 2011

4 Alasan Penting Untuk Bermain Badminton

4 Alasan Penting Main Bulutangkis Atau Badminton

Bulutangkis adalah sukan yang menggunakan raket yang biasanya dilakukan di dalam tempat tertutup (indoor). Bulutangkis boleh menjadi bentuk latihan aerobik yang membantu meningkatkan kekuatan tubuh dan stamina.

Dan Bulutangkis atau badminton ini menjadi sukan kegemaran orang Asia


1. Membakar Kalori
Jumlah kalori yang terbakar selama bermain badminton adalah bergantung kepada cara bermain. Rata-rata pemain dengan berat badan 68 kg dapat membakar kalori sekitar 272 kalori per jam. Tapi untuk sebuah permainan badminton yang kompertatif, pemain boleh membakar sekitar 500 kalori dalam satu jam.
Tapi pembakaran kalori dari bermain badminton juga dipengaruhi oleh berat badan pemainnya. Sebagai contoh, orang dengan berat badan 90 kg boleh membakar 544 kalori dalam 1 jam bermain bulutangkis. Sedangkan orang dengan berat badan 55 kg membakar 327 kalori dengan tempoh yang sama.

2. Memberi manfaat kardio yang besar
Bermain bulutangkis merupakan latihan yang memberi manfaat kardio yang lebih besar dibandingkan squash dan tenis.

3. Melatih kekuatan kaki
Sebuah penelitian di Britain menunjukkan bahwa badminton merupakan sukan yang dapat melatih kekuatan kaki. 15 peratus dari gerakan dalam permainan adalah gerakan cepat, seperti melompat, membengkokkan  lutut dan berlari.

4. Memberi kepadatan tulang
Kajian dari Sweden menunjukkan bahawa bermain badminton dapat meningkatkan kepadatan tulang yang signifikan. Oleh karena itu, sukan ini boleh menjauhkan seseorang dari ancaman osteoporosis.
Semoga bermanfaat untuk Anda dan tubuh Anda menjadi lebih sehat

No comments:

Post a Comment