Friday, April 22, 2011

Pengenalan Umum Badminton

   Sejarah Badminton
Sejarah sukan badminton akan dilihat dari segi sejarah awal badminton dan juga sejarah sukan badminton di Malaysia.

 Sejarah Awal Sukan Badminton

Badminton telah diperkenalkan pada zaman Yunani silam dan Mesir. Di Jepun, sukan berkaitan iaitu Hanetsuki dimainkan seawal abad ke-16. Di kawasan barat, badminton muncul daripada sebuah sukan yang dipanggil battledore and shuttlecock, iaitu dua atau lebih pemain memukul bulu tangkis di udara menggunakan raket kecil. Sukan ini dikenali sebagai "Poona" di India semasa abad ke-18, dan pegawai tentera British mengaplikasikan versi India semasa kembali ke England pada 1860an, dan seterusnya dimainkan di rumah kediaman kebangsaan seperti kediaman kelas atasan. Isaac Spratt, penjual anak patung London, menerbitkan sebuah risalah iaitu, "Badminton Battledore - a new game" pada 1860.
Sukan baru ini telah diperkenalkan pada tahun 1873 di Badminton House, Gloucestershire, yang dimiliki oleh Duke of Beaufort. Sukan tersebut merujuk kepada "The Game of Badminton" dan nama rasmi sukan ini kemudian menjadi Badminton. Pada tahun 1893, Badminton Association of England diterbitkan sebagai set peraturan pertama dan secara rasmi dilancarkan sebuah peraturan iaitu "Dunbar" di 6 Waverley Grove, Portsmouth, England pada 13 September tahun yang sama. Mereka mula menganjurkan Kejohanan Badminton Terbuka Seluruh England, kejohanan badminton pertama di dunia tahun 1899.
Pertubuhan Badminton Antarabangsa (IBF) (kini dikenali sebagai Persekutuan Badminton Dunia) ditubuhkan pada 1934 dianggotai Kanada, Denmark, England, Perancis, Belanda, Ireland, New Zealand, Scotland, dan Wales sebagai anggota pengasas dan seterusnya India pada tahun 1936. Presiden pertama persatuan ini ialah Sir George Thomas, bekas jaguh England.  Beliau memegang jawatan sebagai Presiden IBF dari tahun 1934-1955. Pada tahun 1939, IBF ingin menganjurkan pertandingan antara negara-negara di dunia.  Presiden IBF, Sir George Thomas menghadiahkan piala perak untuk pertandingan ini. Piala perak itu dinamakan Piala Thomas. Malangnya, oleh kerana suasana dunia yang kurang memuaskan apabila berlakunya Perang Dunia Kedua, kejohanan Piala Thomas pertama hanya diadakan pada tahun 1949 di Preston, England.   
Perjumpaan Tahunan yang diadakan di Madrid pada 24 September 2006 menyepakati penukaran nama baru IBF kepada Persekutuan Badminton Dunia (BWF). Pertubuhan BWF kini merupakan sebuah badan atau pertubuhan badminton antarabangsa dan menguruskan sukan ini secara global. Meskipun asal-usul sukan terletak di England, badminton di peringkat antarabangsa mempunyai rekod tradisi yang didominasi oleh beberapa negara Asia, termasuk Denmark dari Eropah. China, Indonesia, Korea Selatan, dan Malaysia merupakan antara negara yang mempunyai pemain bertaraf dunia secara konsisten sejak beberapa dekad yang lalu dan mendominasi pertandingan peringkat antarabangsa, apabila China sering menjadi pendominasi sejak kebelakangan ini.

 Sejarah Badminton di Malaysia

Pada awal tahun 1900, permainan Poona dibawa ke Pulau Pinang oleh pegawai-pegawai Kompeni Hindia Timur. Permainan Poona dimainkan di Suffolk House, rumah kediaman Kapten Francis Light di Pulau Pinang. Pada tahun 1925, Persatuan Badminton Pulau Pinang ditubuhkan, dan seterusnya Persatuan Badminton Perak pula ditubuhkan. Minat mendalam yang ditunjukkan oleh pemain negeri-negeri Malaya menyebabkan Persatuan Badminton Malaya ditubuhkan pada tahun 1934, apabila J.I.Woods dari Perak sebagai Presiden yang pertama. Pada tahun 1937 Persatuan Badminton Malaya bergabung dengan Persekutuan Badminton Antarabangsa. Sejak itu, imej negara dalam permainan badminton telah dipertingkatkan dengan memenangi kejohanan berprestij seperti Piala Thomas dan Kejohanan Seluruh England.
Pada tahun 1960, Persatuan Badminton Malaya (BAM) telah ditubuhkan, dengan Tan Sri Mohd.Khir Johari iaitu selaku Menteri Kabinet sebagai presidennya yang pertama. Pada era kepimpinannya, Malaysia pada tahun 1967 telah memenangi semula Piala Thomas.  Beliau memimpin BAM selama 25 tahun, iaitu dari tahun 1960-85. Pada tahun 1985 hingga 1993, Datuk Bandar Kuala Lumpur, Tan Sri Elyas Omar dilantik sebagai Presiden BAM yang kedua. Tugas utama BAM ialah memajukan permainan badminton negara, melalui pelbagai perancangan dan aktiviti seperti menganjurkan:
*                Kejohanan Badminton Asia
*                Kejohanan Terbuka Malaysia
*                Kejohanan Peringkat Remaja
*                Sirkit Grand Prix Kebangsaan dan Dunia
*                Kejohanan Piala Thomas/Uber dan sebagainya

No comments:

Post a Comment